Несе Оскіл Купальські води

Остапчук

На Слобожанщині  мало місць, де б ось так барвисто і весело, зі знанням стародавніх традицій святкували Івана Купала.  Враження таке, що саме з берегів Оскола полетіли у  сонячні простори українських степів ці незвичайні магічні вірування.  

.. Майже з усіх  куточків Ізюмщини ( та й не тільки) прибували, як кажуть, піші і конні,  хоча доречніше  сказати – автомобільні, оскільки рухомого складу  цього разу було стільки, що  поліцейським ледь вдавалося розміщувати його обабіч піщаної дороги.  Вже під вечір увесь трав’янистий берег  річки аж до узлісся  вкрився розмаїттям  наметів.  Довкруж пахтіли мангали,  йшла жвава торгівля, люди родинами  сідали за  імпровізоване застілля. Тільки юрби  хлопців та дівчат у вишиванках кружляли  біля місця, змонтованого для підпалу  багаття.

Осердям  гуляння слугувала сцена.  Організатори заздалегідь  подбали про енергоживлення апаратуру (працював пересувний  дизель), встановили  необхідну для озвучення апаратуру. І  щойно сонечко почало сідати за пруг, як свято зашуміло.  Оскільський сільський голова  Геннадій Загоруйко  висловив сердечні вітання всім, хто прибув. «Три роки ми не проводили  це свято. І причина  всім відома. З початком  воєнних дій було не до свята. Але життя продовжується. І ми знову відроджуємо цю чудову  купальську традицію». – зазначив  очільник громади.

Самодіяльні артисти  враз перетворилися у персонажів  театралізованого дійства. « За повір'ями, саме після літнього сонцестояння, коли  ніч стає довшою, починають проявляти себе темні сили. Отож, щоб захистити себе від них,  будьмо разом ближче  до природи», - говорять  ведучі. І  Осколом  пливуть перші сплетені віночки. Дітлахи й дорослі,  взявшись за руки,  пішли в  танок. «Це свято молодості, свято розмаїття», -  схвально відгукнулася  голова квартального комітету №33  з Ізюма Світлана Бутенко.  За її словами,  завдяки традиціям люди гуртуються.

О цій порі, як кажуть,  трави отримують цілющі властивості. А найголовнішим атрибутом  стає  папороть. За повір'ями,  той,  хто зможе знайти і  зірвати цю дивовижу, зрозуміє мову тварин і рослин.  «Ой, на Івана та на Купала» -   в унісом думкам присутніх чується пісня у виконанні Лізи Борискіної. І враз постають образи  звичаєвих ворожінь. Виявляється, щоб дізнатися про те, чи збудуться бажання,  слід просто кинути  камінь у річку. І парна кількість водяних кілець зичить вдачу,  а  непарне свідчить про те, що   бажання не збудуться.

Та  цього разу всі відчували ейфорію щастя. Уособленням дівочої краси стали Наталія Єфімова, Марина Дігтяр та  Юлія Куценк, яким спонсори-бджолярі, що визначали переможців конкурсу «Найсолодша дівчина свята», вручили  медові призи.

« Взагалі, за християнства  о цій порі  стали святкувати Різдво Іоанна Предтечі, який хрестив Ісуса Христа. Саме завдяки цьому вважається, що в цей день  вода стає лікувальною і допомагає позбавитися від багатьох недуг»,  - сказав у виступі Герой України  Віктор Остапчук, під патронатом якого і проводилося свято.  За словами народного депутата,  саме Оскіл  за останні десятиліття перетворився на Ізюмщині у центр купальських традицій. Віктор Остапчук  щиро подякував  місцевій владі, громадським осередкам, всім небайдужим людям, які взяли участь в організації свята.

Родзинкою дійства  став виступ тріо бандуристок  Великого академічного  слобожанського театру пісні і танцю  «ЗореДана» й   ансамблю  Київського театру пісні «Джерело». Народні, естрадні півсні у їх виконанні додали  настрою.

А потім запалала ватра.  Спостерігаючи за дійством,  одна жіночка тихо сказала: « Міцно тримаються  за руки.  І це добре. Бо, якщо б закохані розімкнули долоні,  разом вони були б  недовго, а  так… це до великого кохання».

М.Калюжний.

На знімку: не було похмурих, всі були веселі.

P.S. Cвято – масштабне і цікаве.  Чимало  вокальних талантів взяло в ньому участь.  От тільки  бракувало дзвінкоголосої   землячки Катерини Малютіної. Шкода також, що ми так і  не  навчилися  культурі взаємин з природою. Купи пляшок й побутових відходів захарастили луг.  З усього, з нечистою силою  ще доведеться  боротися. 

Comments: