Сергій Чернов про можливість розширення Харківської області

chernov-ieНа сайті Президента України з’явилася нова петиція з пропозицією створити Слобожанську область, в яку повинні увійти Харківщина та підконтрольні Україні території Луганської області. Журналіст «Громадського радіо» Андрій Куликов дізнався з цього приводу думку голови Харківської облради і президента Української асоціації районних та обласних рад Сергія Чернова.

Андрій Куликов: Наскільки це є доцільним та здійсненним?

Сергій Чернов: Вже не вперше представники органів місцевого самоврядування з Луганської області звертаються до представників органів місцевого самоврядування з Харківської області з проханням приєднатися до територіальних громад, які знаходяться на території Харківщини.

Відповідаючи на питання про те, чи це доцільно, я висловлю свою особисту точку зору. Якщо питання щодо відновлення нашої територіальної цілісності і припинення військових дій на сході буде вирішено відповідно до мінських угод, безперечно, це недоцільно.

Треба буде відновити контроль над усією територією і потім, згідно з чинними українськими законами, провести демократичні вибори. Якщо цей конфлікт затягуватиметься, то територіальні громади демонструватимуть своє бажання приєднатися до якихось органів самоврядування, адже обласні ради сьогодні не діють ні в Донецькій, ні в Луганській області. На виборах у 2015 році депутати до обласної ради там не обиралися. Тобто сьогодні там залишився той склад депутатів, який обирався ще 5 років тому. Функцію обласної ради там сьогодні виконують військові адміністрації, але військові адміністрації не можуть вирішувати усі питання.

З цієї причини ці територіальні громади піднімають питання щодо приєднання до територіальних громад Харківської, Запорізької чи Дніпропетровської області.

Чи можна це зробити? Відповідно до чинного законодавства, цього зробити не можна. Ні конституція, ні закон про добровільне об’єднання територіальних громад не дають можливості об’єднатись громадам навіть якщо вони межують одна з одною, але знаходяться за межами тієї чи іншої області. Законодавство спочатку дозволяло створювати об’єднані громади в межах району.

Потім були внесені зміни в закон і законодавець дозволив створювати об’єднані громади за межами районів територій, які межують з тією радою, яка ініціює об’єднання громад. Разом з тим, законодавець не дозволяє змінювати межі областей і створювати об’єднанні територіальні громади поза цими межами.

Андрій Куликов: Що потрібно для зміни меж між областями?

Сергій Чернов: Ми поки що не підійшли до другого етапу реформи децентралізації влади, яка вже напрошується. Йдеться про зміну адміністративно-територіального устрою. Після активного об’єднання громад це питання виникне на субрегіональному рівні.

Безумовно, сьогодні повноваження районних рад і районних адміністрацій там обмежені. Водночас, відповідно до діючого законодавства ці повноваження збереглися. Навіть якщо весь район під себе забрала одна об’єднана територіальна громада, вона не може вирішувати всі питання, адже в конституції чітко зазначено, що це повноваження субрегіонального рівня.

Безумовно, законодавець в ногу з часом має давати відповіді на ці питання. В ідеалі, спочатку мають створити правові умови, а вже потім робити певні кроки у відповідності до чинного законодавства.

Якщо внести зміни до законодавства, і зокрема до закону про добровільне об’єднання територіальних громад, то можна буде створювати об’єднані територіальні громади, що виходять за межі тієї чи іншої області.

Джерело

Comments: